Kursus ini direka khas untuk Pengurusan Atasan, Pengurus Kanan atau Eksekutif yang terlibat dalam pembangunan, memimpin dan mengurus pelaksanaan pengurusan dan pengukuran prestasi dalam organisasi.
Salah satu cabaran utama untuk membangunkan metrik Kad Skor Seimbang atau KPI ialah mentakrifkan objektif yang sesuai dengan strategi dan ukuran khusus yang paling berkesan dalam membimbing organisasi melaksanakan strategi & mencipta nilai untuk pemegang kepentingannya iaitu pemantauan prestasi berkala.
Meningkatkan Kecekapan Kos: Syarikat menggunakan kad skor seimbang untuk menilai dan meningkatkan kecekapan kos mereka dalam proses dalaman dan pertumbuhan dalam beberapa cara.
Latihan Praktikal: Latihan ini membimbing anda melalui strategi dan empat bidang utama pada kad skor seimbang dan contoh kad skor yang boleh anda gunakan untuk menilai organisasi anda.
Selepas tamat sesi latihan, anda akan dapat:-
Pakar Kad Skor Seimbang
P. Rajoo ialah perunding pengurusan yang berpengalaman dalam Pengurusan Strategik. Beliau telah terlibat dalam Pengurusan Prestasi Korporat, melibatkan penetapan hala tuju strategik, pengukuran proses, penjajaran dengan pengurusan ganjaran. Beliau telah memperoleh 20 tahun pengalaman dalam persekitaran semikonduktor multinasional, menyediakan strategi, proses, rantaian bekalan logistik dan perkhidmatan peningkatan prestasi keupayaan. Beliau merupakan perunding penahan di institusi kewangan tempatan yang memberi tumpuan kepada Pengurusan Kualiti dan mereka bentuk, melaksana dan menggunakan sistem pengukuran prestasi.
P. Rajoo mempunyai pengalaman dalam pelbagai industri termasuk elektronik, perbankan, pembuatan dan banyak lagi. Beliau mempunyai pengalaman selama 6 hingga 7 tahun dalam Reka Bentuk Kad Skor Seimbang dan Pelaksanaan Projek untuk membangunkan Balanced Scorecard di persekitaran Amerika Syarikat, Singapura, Indonesia dan Malaysia.
Kini, beliau dilantik sebagai Perunding Kad Skor Seimbang untuk membangunkan KPI Kebangsaan bagi Kerajaan Brunei. Sebagai pengamal dan perunding, beliau telah membangunkan Sistem Pengukuran Prestasi yang berjaya menggunakan Rangka Kerja Kaplan (Kaplan's Framework)untuk mengukur dan mengurus pelan strategik.
Kami boleh berkongsi pengalaman dan hands-on kami untuk memudahkan orang-orang yang penting dalam organisasi mempelajari semula dan membina set kemahiran yang boleh menggunakan alatan Rangka Kerja Kad Skor Seimbang atau KPI dalam melaksanakan STRATEGI, PEMANTAUAN PRESTASI dan ANALISIS.
Dalam latihan ini, anda akan dapat:-
Memilih objektif dan ukuran yang betul boleh memberi impak yang ketara pada cara strategi pengukuran prestasi anda diterjemahkan ke dalam set penunjuk yang seimbang. Memandangkan keunikan setiap organisasi, jenis ukuran yang dinilai berbeza secara drastik.
Latihan praktikal ini akan menangani cara mengenal pasti dan membangunkan langkah-langkah yang mampu menangkap sasaran untuk memacu prestasi organisasi. Bidang tumpuan teras untuk membimbing peserta dalam bengkel untuk menangani cabaran & penyelesaian Kad Skor Seimbang
Kami telah mereka bentuk kandungan pembelajaran dalam modul. Dalam setiap modul, kami memudahkan pembelajaran amalan
dengan contoh kehidupan sebenar.
Klik pada setiap modul untuk mengembangkan & melihat butiran lanjut.
Strategi & Di Mana balanced scorecard Sesuai?
1. Apakah maksud Strategi & Proses Perancangan Strategik?
- Menetapkan Hala Tuju Strategik (Membuat pilihan apa yang perlu dilakukan oleh organisasi untuk mencapai Visi dan Misinya)
- Keputusan/Tema Strategik. Bidang Tumpuan Kritikal
2. Pecah kepada istilah operasi (Satu Set Objektif Strategik untuk mencerminkan Tema Strategik)
3. Prestasi & Pengukuran
4. Analisis Data yang Efektif
5. Cara Menyesuaikan KPI? Mencari KPI yang betul untuk organisasi anda.
Tema, Objektif & Peta Strategik
- Kenal pasti Objektif Strategik dalam perspektif
- Keupayaan untuk menghubungkan & menyampaikan hubungan sebab/akibat…..Bagaimana dan Bagaimana jika
Tier dalam KPI (Tahap Strategik, Tahap Operasi & objektif Tahap Individu)?
- Adakah KPI anda menumpukan pada keputusan yang bertujuan strategik?
Tema Strategik. Mengesahkan & Membangunkan Peta Strategi
1. Strategi Agensi dalam Empat Perspektif
2. Membangunkan Templat untuk Agensi. Peta Strategi (Hubungan Sebab/Kesan)
Cabaran & Penyelesaian Kad Skor
1. Objektif
2. Langkah-langkah
3. Sasaran
4. Inisiatif
Klik pada setiap modul untuk mengembangkan & melihat butiran lanjut.
Kad Skor Seimbang Terjemah Strategi ke dalam Syarat Operasi
1. Strategi: Kecekapan Operasi
2. Kad Skor Seimbang & Empat Komponen
3. Bina Peta Strategi
4. Menulis Pernyataan Objektif
Membuat Ukuran Prestasi
1. Pemahaman organisasi tentang set penunjuk prestasi utama
- Langkah Strategik dan Operasi
- Nyatakan hasil yang ingin dicapai dalam setiap perspektif
2. Bagaimana Mengenalpasti Bidang Utama untuk Pengukuran?
- Hasil (Kewangan/Pelanggan)
- Pemacu dalam proses perniagaan dalaman
- Keupayaan Organisasi
- Tujuan
- Kriteria untuk Sasaran
- Sasaran Regangan
- Kaedah untuk Menetapkan Sasaran
Inisiatif: Tutup Jurang Prestasi Strategik
- Kenal pasti inisiatif untuk mencapai objektif strategik
- Proses pemilihan
- Keutamaan
- Templat
- Nilai Prestasi/Pelaporan
Amalan: Bincangkan cabaran dan Penyelesaian
Bengkel 2: Pelaporan & Analisis Data Berkesan
- Bagaimana Analisis Berbeza daripada Pelaporan?
- Analisis Prestasi: Proses (Pengumpulan, Analisis, Pembentangan)
- Data Sasaran Dianalisis (Mengapa dan Mengapa Tidak Ditemui)
- Data Inisiatif Dianalisis untuk Memahami Mengapa atau Mengapa Tidak pada Pelan
Rangka Kerja Analisis IIAA: Proses Semakan Kad Skor dalam Organisasi
1.Memetakan dan mengutamakan inisiatif
2. Mereka bentuk templat inisiatif
- Penerangan inisiatif
- Kesan strategik
- Keperluan peruntukan sumber
- Kemahiran utama dalam pelaksanaan
- Penilaian Risiko dan Pengurangan
Nota: Harga belum termasuk SST
"Syarikat kamisudah menggunakan sistem OfficeCentral selama lebih 5 tahun. Kami menggunakan sistem sejak kerajaan bermula implementasi sistem GST. kami amat berpuas hati dengan sistem ini seban kami dapat simpan and rekod bisnes harian kami, walaupun akses dengan menggunakan telefon pintar.
Sistem OfficeCentral sudah banyak membantu kami menyediakan invois, pesanan penghantaran, perakaunan, berhubung dengan para pelanggan dan kewangan. Harga sistem ini amat berpatutan dan dalam bajet kami untuk syarikat kami yang kecil. Semuanya dapat diakses dia dalam Cloud, tak perlu storan komputer yang besar.
Secara keseluruhannya, saya mengesyorkan sistem OfficeCentral kepada pengguna yang mencari sistem yang meliputi hampir semua aspek dalam perniagaan."
"Sistem OfficeCentral memudahkan kerja orang perakaunan kerana boleh menjana invois, voucher pembayaran dan pesanan pembelian dalam satu platform. Ia juga sangat user-friendly, orang yang tiada latar belakang akaun pun boleh menggunakan sistem OfficeCentral. Harga OfficeCentral juga mampu milik terutama sekali untuk PKS"
"Sistem OfficeCentral sangat memudahkan, senag nak akses sebab boleh lihat semua sistem dalam satu platform. Ia sangat user friendly dan boleh akses di mana sahaja menggunakan telefon, laptop, tab dan komputer."
"OfficeCentral sangat memudahkan. Semua invois dan resit dalam kawalan dan laporan senang dijana apabila diperlukan."
"Sistem OfficeCentral mudah diakses di mana-mana walaupun tiada di office dan sistem sangat la protect kerana mempunyai step step keselamatan sebelum ia generate ke report."
"OfficeCentral adalah sistem yang terbaik untuk PKS sebab OfficeCentral merupakan sistem yang simple yang dapat membantu usahawan mengurus prestasi dan hasil perniagaan yang boleh diakses di mana-mana dan bila-bila masa. Sistem solusi pengurusan syarikat, semuanya di satu tempat"